Radar
Trendy i sygnały zmian, które warto znać, raporty trendowe
Dragonfly Perspective
Dobry, choć leciwy artykuł o tym, jak rozpoznać czy lokalny samorząd stał się dysfunkcjonalny.![]()
Paweł Wilk wskazuje na 7 fundamentalnych objawów dysfunkcji. Można je potraktować jako swoistą checklistę:![]()
1. efekt wieży z kości słoniowej - czyli typowe zabarykadowanie się na stanowiskach,![]()
2. walczące frakcje - czyli wojenka o lepszą pozycję przy korytku,![]()
3. strategia dnia - doraźność w podejmowaniu decyzji,![]()
4. paraliż analityczny - grzęźnięcie w przeciągających się dyskusjach,![]()
5. chodzenie po wodzie - wyłączanie określonych grup z podległości ogólnie przyjętym procedurom,![]()
6. mentalność silosu - czyli mentalność bunkra (zamykanie się w obrębie własnych interesów i nie zważanie na interes zbiorowy),![]()
7. święta krowa - wspieranie faworyzowanych projektów.![]()
Czy mówi wam to coś? Znacie? Rozpoznajecie? 😁😁😁😁😁
7 Signs Your Local Government Is Dysfunctional - GovLoop
www.govloop.com
Leadership is about somehow getting people with different views to come together and execute on goals and plans they would never agree to on their own. Clearly, that’s not happening in many local go...
TRENDY W TURYSTYCE 2023. Jestem mieszkańcem Olsztyna od urodzenia. Lubię to miasto. Mimo wielu braków (nie ma chyba miasta bez jakiegoś deficytu), dobrze mi się tu żyje.![]()
Czy chciałbym, żeby Olsztyn stał się miastem turystycznym? Patrząc na negatywne konsekwencje turystyki, mam wątpliwości. Z drugiej strony wiem, że turystyka to również szansa. Szansa na pokazanie wartości, swoistości, wyjątkowości. I zarobienie kilku groszy.![]()
Zastanawiając się nad tym problemem, przerzucam strony, na których pisze się o kierunkach rozwoju turystyki. Szukam ciekawych rozwiązań i zastanawiam się, które byłyby najlepsze dla Olsztyna. ![]()
Czasami zebrany materiał staram się porównać z tym, co o turystyce piszą i mówią osoby, które w moim mieście zajmują się nią urzędowo. Czasami, bo i owi urzędnicy dość rzadko zabierają głos. ![]()
Pojawiła się jednak dobra okazja, bo nasz miejski specjalista od promocji i turystyki dał głos (wywiad w lokalnym weekendowym nośniku informacji rozmaitych). ![]()
Czego dzięki temu dowiedziałem się o naszej rodzimej turystyce?:![]()
- że choć Kopernik jest kojarzony z Toruniem (i nikt tego nie chce zmieniać), to właśnie on będzie głównym "brand hero" naszego miasta, bo miasto kojarzy się przede wszystkim z przyrodą (🤔),![]()
- że intensywne działania promocyjne będą związane z Kopernikiem i będą polegały na organizowaniu olimpiad z wiedzy o Koperniku i "najróżniejszych konkursów", a także na "chceniu" wprowadzenia do szkół jednej lekcji o Koperniku, Kongresie Kopernikowskim ... i Zjeździe Lekarzy Polonijnych (bo Kopernik był lekarzem),![]()
- że Kopernik, Kopernik, Kopernik ....![]()
- że Olsztyn będzie pracował nad własną marką, ale karmuszki i dzyndzałków warmińskich nie "zawieziemy w prezencie mamie, babci, chłopakowi i dziewczynie". A marcepan królewiecki zawieziemy ...![]()
- że marcepan królewiecki, jako marka własna jest z Królewca (czyli Prus Wschodnich), ale w marketingu specjalista od promocji i turystyki stawia na prawdę, i nie można w mieście ogrodzie stawiać plastikowej palmy, a w marketingu "wszystko musi być przemyślane i robione konsekwentnie" (trochę się nie klei, co? no to zajrzyjcie do wywiadu),![]()
- że "marketingowymi asami marketingowo-promocyjnymi" będą tramwaje (bo 300 osób zadeklarowało, że przyjechało do Olsztyna, żeby się przejechać tramwajem), Campus Polska Przyszłości (bo to "złoty interes" dla miasta, hotelarzy i uniwersytetu), CRS Ukiel (bo eksperci z branży budowlanej i turystycznej uznali to miejsce za jedną z najlepszych plaż w Europie), i Hala Urania (bo to hala "na miarę możliwości" całego regionu (wskazywanie obiektów infrastruktury miejskiej jako atrakcji turystycznych to świetny trend, przecież w ten sposób można wykorzystać to, co mamy, i z czego korzystamy jako mieszkańcy, np. kanalizację miejską, przystanki, supermarkety, parkingi, etc.),![]()
- że w turystyce najważniejsze są emocje, bo "fajnie, że są ulotki, ale jak się ludzi przewiezie motorówką nad Ukielem o zachodzie słońca, to wszystko się zmienia, bo rodzą się emocje, które utożsamiamy z miejscem" (dorzuciłbym do tego Fabia leżącego na plaży, czerwone róże i ulicznego grajka, który idzie po plaży z gitarą i gra hymn Warmii i Mazur w jakimś grecko-polowym aranżu ... no i białego konia w galopie bym prosił ...),![]()
Po tym wywiadzie już wiem, że kierunek promocyjno-turystyczny, który obrała nasza władza jest właściwy. Wiem też, po co nowe nitki tramwajowe, wiem, po co remont hali. ![]()
A ci wszyscy, którzy prognozują, że turystyka w 2023 roku będzie się koncentrowała m. in. na:![]()
- tworzeniu ułatwień dla cyfrowych nomadów,![]()
- kreowaniu wyjątkowych doznań kulturowych,![]()
- turystyce dzikich i ukrytych miejsc,![]()
- projektowaniu rozwiązań "blaisure",![]()
- tzw. "dobrej turystyce",![]()
- podróżowaniu poza sezonem,![]()
- spontanicznych podróżach,![]()
- wspieraniu turystyki zdrowotnej,![]()
- turystyce "utraconego czasu",![]()
niech się schowają, bo nie wiedzą, co dobre. Bo trendy promocyjno-turystyczne kreuje się w Olsztynie. ![]()
I za to lubię to miasto![]()
ps. zgodnie z sugestią Mirek Arczak dodam, że wpis ma wymowę ironiczną, moje ego nie pozwoliłoby mi potraktować poważnie niczego, co powie ratuszowy specjalista od promocji i turystyki😁
Jeśli ktoś poważnie zastanawia się, dlaczego młodzi ludzie nie chcą mieć dzieci, to warto przyjrzeć się niektórym badaniom (papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3918955).![]()
Okazuje się, że większość z nas obawia się kryzysu klimatycznego, a część z nas wiąże tę obawę z planami życiowymi. The Guardian opisuje badania Lanceta, z których wynika, że aż 4 na 10 ludzi w wieku 16-25 lat obawia się posiadania dzieci z powodu kryzysu klimatycznego.![]()
W tym kontekście zadziwiające jest to, że ci, którzy najgłośniej krzyczą o konieczności zwiększenia dzietności, najczęściej negują kryzys klimatyczny (nie powinno więc również dziwić, że strategia demograficzna przygotowana przez obecny rząd to zbiór pustych haseł). Żyjemy w czasach paradoksów ...
www.theguardian.com/environment/2021/sep/14/four-in-10-young-people-fear-having-children-due-to-c...
Four in 10 young people fear having children due to climate crisis
www.theguardian.com
Global survey finds most 16-25 year olds worry a lot about the future, and many feel failed by governments